روستای ما چلاسر و جل

روستای ما چلاسر و جل

اخبار و اطلاعات و دیدنیها و نخبگان دو روستای زیبای چلاسر و جل و حومه
روستای ما چلاسر و جل

روستای ما چلاسر و جل

اخبار و اطلاعات و دیدنیها و نخبگان دو روستای زیبای چلاسر و جل و حومه

نخبه چیست کیست

    نخبه چیست کیست //  در تعریف عمومی نخبه آمده،  نخبگان یا اِلیتان،  بخش برگزیده‌ ای از یک جامعه هستند،  که از نظر قابلیت‌ها یا توانایی‌ها،  برتر از بقیه جامعه دانسته می‌شوند. 

نخبه چیست کیست

پیش نویس

      در تعریف عمومی نخبه آمده،  نخبگان یا اِلیتان،  بخش برگزیده‌ ای از یک جامعه هستند،  که از نظر قابلیت‌ها یا توانایی‌ها،  برتر از بقیه جامعه دانسته می‌شوند.  مطابق معمول رشد و تکامل در دانش و بینش،  خود بخود تغییر در تعریف فوق هم بوجود آمده است،  بخشی از آنرا در زیر نوشتم.

تصویر طرح نخبه ای.

 . . . ادامه دارد و بازنویسی می شود . . .

نخبه چیست کیست

تعریف نخبه

      در طول تاریخ و تا قبل از قرن انفجار اطلاعات و ارتباطات قرن 21،  نخبه تعریف دو خط بالا را داشت.  مانند یک پزشک خدمتگذار،  کارمندی که به اصول اخلاقی کارمندی پای بند بود،  کارگری که اندیشه تشکیل سندیکا را می پروراند،  کشاورزی که طرح های جدید کشت و آبیاری آموزش می داد و غیره.

      از ابتدای قرن 21 با وجود هماهنگی علمی در جهان،  نخبه شخصی است،  که می تواند استاندارد های جهانی در علوم را تغییر دهد.  یا قابلیت‌ها و توانایی‌ های برتر مورد تأیید جهان،  برای مواردی در علوم داشته باشد.  در این قرن امکان آن نیست،  که هر کشوری برای خود استاندارد و تعریف جدید در علوم ایجاد کند.  در این قرن فقط می توان در نظریه جهت نخبه ملی تعریف برای یکسان سازی با استاندارد جهان داشت.

      در قرن هفدهم واژه نخبه برای توصیف کالا هایی با مرغوبیت خاص به کار می‌رفت،  و بعدها برای اشاره به اشخاص یا گروه‌ های اجتماعی برتر شد.

      ماده ٢ آیین‌نامه احراز نخبگی می‌گوید:  "به استناد ماده ٤ اساسنامه بنیاد نخبگی،  نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می‌شود،  که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم و هنر و فناوری و فرهنگ‌سازی و مدیریت کشور محسوس باشد،  و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید و گسترش دانش و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی کشور شود".

      فرد نخبه در هر حوزه‌ای خواه سیاسی، خواه اجتماعی، خواه فرهنگی،  باید بتواند،  پدیده‌ها را در سطوح مختلف و حتی داخلی و بین‌المللی بررسی کند،  و آینده را از پیش ببیند،  و راهکارهای هوشمندانه برای مدیریت حوادث و پدیده‌ها در راستای ارتقا بخشیدن به زندگی بشر ارائه کند.

 نخبه چیست کیست

تعریف نخبه‌ گرایی

      در قرن نوزدهم نخبه‌ گرایی به‌عنوان یک مکتب فکری در علم سیاست و جامعه‌شناسی سیاسی مطرح شد.  امروزه نیز نخبه‌گرایی یکی از الگوهای رایج در جامعه‌شناسی سیاسی،  از شاخصه ‌های تأثیرگذار بر فرآیند تصمیم سازی،  بر سیاست‌های راهبردی شمرده می‌شود.

 نخبه چیست کیست

تعریف نخبه پروری

      نخبه پروری به معنای پرورش دادن ویژگی‌های پیش‌ گفته،  و فراهم آوردن شرایط برای تعمیق و نهادینه شدن آن در افراد است.

      این اصطلاح به معنی طبقه‌بندی جامعه بر اساس امتیازات موهوم نیست،  بلکه طبقه‌بندی بر اساس کلاس، علم، اخلاق، ادب، توانایی و به عبارت روشن‌تر، دانستن، توانستن، خواستن، برخاستن و به ظهور رساندن فضایل انسانی است.  فضایلی که البته هرکس می‌تواند بدان دست یابد و پس از آن در جمع نخبگان به شمار آید.

      وابستگی خانوادگی، ثروتمند بودن، داشتن پشتوانه‌های قوی، حتی اگر باعث شهرت فرد شود، نمی‌تواند از او یک نخبه بسازد.  هرچند این ظرفیت‌ها می‌تواند تسهیل‌کننده تبدیل یک فرد عادی به یک فرد نخبه شود.

      نخبگان معمولاً کسانی هستند،  که از راه‌های دشوار می‌گذرند،  و موانع را از سر راه برمی‌دارند.  مشکلات و سختی‌ها را رام اراده خویش می‌کنند،  تا به مقصد برسند.  در راه‌یابی و راهنمایی و یافتن راه‌های تازه و کم‌هزینه و پرفایده،  و تلاش برای رسیدن به مقصد خود را نشان می‌دهد.  پس می‌توان گفت نخبه از طبقه خاصی نیست هرچند در نهایت جزو یک طبقه خاص می‌شود.

نخبه چیست کیست

ویژگی‌های نخبه

      همه نخبگان یک ویژگی مشترک دارند،  و آن این است،  حد خود را دقیق می‌شناسند،  و هدفمند هستند.  فرصت یابند،  و از فرصت‌ها خوب استفاده می‌کنند.  خود و دیگران را خوب ارزیابی می‌کنند.  شجاع هستند و مدیریت خطر پذیری و تصمیم‌ گیری دارند.  ماهیچه‌های اراده خود را قوی می‌کنند.  می‌دانند همیشه محدودیت وجود دارد،  ولی در جا نمی‌زنند.  بر آنچه انجام می‌دهند تمرکز دارند.

      بجای توجه روی عادت‌های غیر علمی،  روی عادات علمی توجه می‌کنند.  جامعیت و نگاه جامع دارند.  نبوغ قدرت به‌کارگیری مهارت‌ها و تعادل و تناسب در ترکیب آن‌هاست.

نخبه چیست کیست

اهمیت نخبگان

       نخبه باعث تغییر پیوسته یا ناپیوسته در دانش و بینش و بود و باش می شود.  دیگر اهمیت مهم نخبه برای گروه های سنی بعدی است،  که وارد جامعه و علم و کار می شوند.  آنها در راه بکار گیری دانش و بینش نخبه های فعلی،  تعدادی نخبه های بعدی خواهند بود،  تا جامعه ای بهتر بسازند.

نخبه چیست کیست

هفت صفت ویژه قهرمانان

      کسانی که حاضر هستند برای ارزش های خود هزینه کنند. از دیدگاه رابینز عبارتند از:

  ــ  انگیزه بالا:  افراد قهرمان انگیزه بالایی برای قهرمان شدن دارند.

  ــ  ایمان قوی:  افراد قهرمان دارای ایمان قوی می‌باشند.

  ــ  درک ارزش‌ها:  این افراد درک بالایی از ارزش‌ها دارند.

  ــ  راهبرد:  افراد فوق دارای راهبردهای مشخص و برنامه‌ریزی‌های دقیق می‌باشند.

  ــ  انرژی:  این افراد دارای انرژی مضاعف هستند،  و زود خسته نمی‌شوند.

  ــ  نیروی صمیمیت:  افراد قهرمان سرشار از محبت و صمیمیت هستند.

بنیاد ملی نخبگان

      بنیاد ملی نخبگان سازمانی ایرانی است،  که به شناسایی، جذب و پشتیبانی مادی و معنوی از نخبگان می‌پردازد.  اساسنامه این سازمان در پانصد و شصت و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دهم خردادماه ۱۳۸۴ تصویب شد.  هیئت امنای بنیاد در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۵ اولین جلسه خود را تشکیل داد.  رئیس این بنیاد، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور است.  وبسایت:  https://www.bmn.ir

مهم:  جهت پر بار شدن دانش و بینش،  بپرسید و نظر دهید.

کلیک کنید:  قرن سنت گریزی

تصویر کوزه قدیمی چلاسری.

نخبه چیست کیست

. . . .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد