روستای ما چلاسر و جل

روستای ما چلاسر و جل

اخبار و اطلاعات و دیدنیها و نخبگان دو روستای زیبای چلاسر و جل و حومه
روستای ما چلاسر و جل

روستای ما چلاسر و جل

اخبار و اطلاعات و دیدنیها و نخبگان دو روستای زیبای چلاسر و جل و حومه

زباله گردشگران طبیعت روستای ما

زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند و با گسترش فرهنگ حفاظت از محیط ‌زیست میتوان حال و آینده را تضمین کرد.  ایران در حال رشد است،  رشد معمولاً باید در طول و عرض باشد،  یعنی مالی و معنوی،  ولی رشد ایران بر پایه مصرف گرایی است.  مصرف کالا و مصرف گردشگری،  و مصرف و اسراف هر چیزی که هر کی توانایی مالی برای مصرف آنرا داشته باشد.

زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند

زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند و با گسترش فرهنگ حفاظت از محیط ‌زیست میتوان حال و آینده را تضمین کرد
تصویر یک جایگاه زباله روستای ما دم درب راویدسرا،  عکس شماره 3781.
 این برگه بشماره 1481 پیوست لینک زیر است:
زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند و با گسترش فرهنگ حفاظت از محیط ‌زیست میتوان حال و آینده را تضمین کرد
لوگو درک و عشق به طبیعت آینده بشر را تضمین میکند،  عکس شماره 1528.
زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند

زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند

      اگر در جستجوها بنویسیم  "زباله گردشگران طبیعت روستا را تهدید میکند"  متوجه میشویم،  که یک مشکل بزرگ کلی در ایران است،  که ریشه در فرهنگ شهر نشینی سریع ایرانی دارد،  نه در فرهنگ تاریخی ایران.
      فرهنگ بالای مردمی و دیدنیهای زیاد طبیعی روستای ما مانند،  جنگل و باغ و رودخانه‌ و آبشار و نقاط بکر،  روستاهای زیبای چلاسر و جل و حومه را بعنوان روستاهای ویلا سازی و گردشگری کرده است.  برای همین در هر تعطیلی انبوهی ویلا نشین و گردشگر به این روستاها میآیند.
      اما وضعیت زیست‌ محیطی این روستاها مانند صدای گوش ‌نوازش باد در میان درختان و خروش رودخانه خوشرود نیست.  وجود زباله ‌های فراوان در روستا و در اطراف جاده،  سبب نگرانی و گلایه دهیاران و شوراها و باشندگان محلی و دائمی روستاها،  و نیز طبیعت دوستان شده است. 
      متاسفانه این روزها حتی نهرهای اینجا هم مملو از زباله‌ های بسیار است.  وقتی نگاهمان به سمت بالا باشد،  چشمان کوههای سر به فلک کشیده،  و روستاهای پر درخت و سرسبز را میبیند.  اما کافیست چشم به زمین بدوزیم،  تا تیرس و امتداد نگاهمان،  جز زباله چیزی نبیند.
      ریختن زباله در حریم جاده و مسیر گردشگری،  و حتی دامنه‌های کوه‌ها،  از معضلات زیست‌ محیطی روستای ما به شمار میروند.  با افزایش ورود گردشگران به این روستاها،  افزایش حجم زباله را شاهد هستیم.  سطلهای بزرگ زباله در همه جای روستا پخش است،  و همه مملو از زباله،  در اطراف آنها هم پر از زباله تفکیک نشده ریخته شده اند،  و مشخص است که کار گردشگران است.
      حفاظت از محیط زیست روستای ما نیازمند طرح راهبردی حرفه ای است،  بخش زیادی از نقاط گردشگری این محدوده،  خارج از بافت روستاها قرار دارند،  و نهاد دهیاری مسئولیتی درباره جمع ‌آوری زباله‌ها در آن‌ نقاط را ندارد.  اختیار و وظایف دهیار محدود به خود بافت روستا است.
      بخشی از این مشکلات زیست ‌محیطی است،  و به رعایت نکردن موارد بهداشتی مانند ریختن زباله در مسیر راه و مکانهای گردشگری،  و روشن کردن آتش در کنار جاده‌ها و رودخانه‌ها برمیگردد.  انباشت و تولید زباله در این محدوده،  به میزان‌ تردد گردشگران بستگی دارد.  میتوان گفت در روزهای تعطیل حدود سه نیسان یا سه تن زباله تنها از روستای چلاسر جمع ‌آوری میشود.  که مخارج سنگینی به روستا تحمیل میکند.
      روزهای تعطیلی مخازن زباله در مسیر اصلی روستای ما لبریز از زباله هستند،  و شهروندان حتی اطراف آن هم زباله میریزند.  در واقع زیر ساختهای گردشگری هنوز در روستای ما فراهم نیست.  دهیاری هزینه کافی برای فراهم کردن این زیر ساختها را ندارد،  به همین دلیل با مشکل روبه ‌رو میشود.  وقتی گردشگران به روستای ما میآیند،  انگار وارد پارک چند هکتاری شده،  که بودجه نگهداری دارد.
      متأسفانه با امکانات مالی و وسعت روستای ما،  امکان فراهم کردن زیر ساختهای گردشگری وجود ندارد،  تولید این زیرساختها زمان و مدیریت ویژه میخواهد.  بهمین جهت تا تامین زیر ساخت خودکفای روستای ما،  دستگاه های دولتی حداقل برای جمع آوری زباله به دهیاری روستای ما کمک کنند.
      ورود حدود پنج هزار گردشگر در تعطیلات به روستای ما،  که هر سال رشدی برابر ده درصد دارد،  در تاریخ روستاهای دور بیسابقه است.  ما در روستای ما تلاش خواهیم کرد،  این روند ادامه داشته باشد،  تا بدینوسیله روستای ما بیش از پیش معرفی گردد،  و نیز بتواند تاثیر مالی و فرهنگی متقابل ایجاد نماید.  اما تولید انبوهی از زباله و سرعت گرانی حمل و کمبود مکان تخلیه آن،  در حال حاضر مشکل شده است.
      رها سازی بدون توجه زباله در طبیعت و محیط زیست،  صدمه بزرگی به آینده گردشگری و سلامتی میزند.  اگر اهل طبیعت و گردش در آن باشید،  قطعا تا به حال با صحنه های دلخراش انواع پلاستیک و ته مانده های غذا، پوست مرکبات، میوه و نیز انواع شیشه ها و بطری های پلاستکی در دامن طبیعت و جنگلها و کوهستان و در کنار سواحل و... مواجه شده اید،  که نیازمند کار حرفه ای تر از گذشته برای این مشکل است.
      گسترش فرهنگ حفاظت از محیط ‌زیست میتواند حال و آینده ما را تضمین کند.  بدیهی است برای ایجاد چنین فضایی بیش از هر زمان نیاز به دانایی، قدرت، فرهنگ و توانایی است.  بنابراین توسعه پایدار و حفاظت از محیط ‌زیست زمانی حاصل خواهد شد،  که محیط طبیعی و فرهنگ انسان با هم مرتبط باشند،  و در یک راستا حرکت کنند.  در این زمینه توجه ویژه ای به آموزش و پرورش و خصوصا مدارس لازم است.
 
متن زیر در پاسخ به گفته ریاست محترم شورای چلاسر
   پاسخ انوش راوید:  درود و خسته نباشید و سپاس از توجه شما،  لطف کنید زباله دانی دم درب ما را بکنید و ببرید جای دیگر،  این زباله ها را مردم محل نمیریزند همه را مسافران و گردشگران انبوه شده در ویلاها میریزند،  که هر ویلا پنج تا ده اتومبیل پر آدم دارند،  قبلا هم نوشتم،  باید تدبیری اندیشید که مسافران ویلاها مبلغ زباله پرداخت کنند،  حتی لامپ مهتابی و پلاستیک و غیره میریزند،  میخواهید از آنها عکس بگیرم،  هر محیطی از گردشگران بابت انواع مزاحمت مخارج دریافت میکنند،  و این امری عادیست،  پاینده باشید.
زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند

نگران چیزهایی که

زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند و با گسترش فرهنگ حفاظت از محیط ‌زیست میتوان حال و آینده را تضمین کرد
تصویر ریختن زباله و تخریب یک اثر تاریخی در شیرود تنکابن،  عکس شماره 7235.
نگران چیزهایی که نمی توانیم تغییر دهیم نباشیم،  و رها کنیم و راه دیگری پیش گیریم،  زمان و زندگی منتظر نمی ماند.  باید دانست غفلت و نادانی هر شخص یا یک جامعه،  فقط آنها را نابود میکند،  و بدیگران صدمه ای نمیزند.  پس برای نجات خود و جامعه خود،  همیشه باید راه های بهتری یافت،  و طی مسیر جدید کرد.

پیام ویژه

       مطابق معمول ماهانه پیامی برای عزیزان با فرهنگ و فهمیده روستای چلاسر و مسئولین گرامی شهرستان دارم.  در این پیام میخواهم از مشکل زباله در روستای چلاسر و روستاهای حومه آن بگویم.  اگر ما نتوانیم ساده ترین مسئله را جمع و جور کنیم،  یعنی نخواهیم توانست کارهای مشکلتر و پیچیده اجتماعی را برطرف نماییم.
      همانطور که میدانید روستای چلاسر در جاده اصلی عبوری چندین روستا به شهر تنکابن قرار گرفته،  این چند روستا بدلیل داشتن آب و هوای مناسب و طبیعت زیبا،  همیشه در تعطیلات پذیرای مهمانهای زیاد است.  بیشتر آنها در این روستاها ویلا ساخته و تعطیلات همراه جمعی زیادی از اقوام و دوستان خود به اینجا میآیند،  تا تعطیلات را در کنار مردم با فرهنگ و دوست داشتی چلاسر بگذرانند.
      خود بخود این عزیزان مهمان در مدت اقامت زباله های مصرفی خانگی تولید میکنند،  و آنها را بدون دسته بندی بازیافتی،  درون و یا اطراف صندوقهای بزرگ زباله،  که برای اهالی مقیم روستا گذاشته ایم میگذارند.  به این ترتیب مشکلاتی درست میکنند،  مانند آلودگی غیر متعارف،  و منجمله پاره کردن و پخش آنها توسط سگها و شغالها،  که در طبیعت اینجا بفراوانی وجود دارند،  و مخارج مضاعف جمع و حمل آنها به نقاط دور دست.
      مقدار این زباله در تعطیلات حدود روزانه سه تن و یا سه نیسان آبی میشود،  که مخارج سنگین تر از توان روستاست.  مشکلتر برای روستای چلاسر این است،  که مرکزیت چند روستای همجوار را دارد.  مهمانهای آن روستاها اتومبیل خود را کنار سطلهای زباله روستای چلاسر نگه میدارند،  و زباله های خود را درون این سطلها میریزند،  که خود بار بیشتری برای این روستای کوچک است.
      روستای ما و اطراف آن دارای رشد زیادی است،  که در تاریخ ایران بیسابقه است،  رشد ویلا سازی و گردشگری در طبیعت.  روزهای تعطیل جمعیت مهمان غیر بومی حدود پنج هزار نفر میشود،  یعنی دو تا سه برابر جمعیت این روستاها.  در همه دنیا از گردشگران مقدار پول بابت مخارج عمومی و نظافت میگریند،  ولی در این روستاها هیچ پولی گرفته نمیشود.  حتی ویلا سازها پولهای کلانی به دستگاه های دولتی میدهند،  اما هیچ مبلغی برای نگهداری عادی روستا نمیدهند.
      تنها راه چاره ما این است،  اول با فرهنگ سازی و گفتن و نوشتن اطلاع رسانی کنیم،  که این روستا محدود است،  و بدتر از آن درآمد محدودی دارد.  بهمین جهت باید رعایت اصولی شود،  مانند تفکیک کردن و حمل زباله طبق دستوراتی،  که در وبسایت چلاسر نوشته شده است،  سپس یاری رسانی به خدمات برای این روستا،  مانند کمک به تاسیس باشگاه ورزشی و کتابخانه و اینقبیل.
      همچنین از دستگاه های دولت منجمله فرمانداری و بخشداری مرکزی و بنیاید مسکن و شهر سازی،  تقاضا دارم مبلغی برای کمک حمل زباله به روستا یاری کنند.  برای برنامه های تامین مالی روستا،  در پروانه ساخت مبلغی نیز بمنظور خدمات روستا دریافت شود.  امیدوارم بتوانیم روستای چلاسر را نمونه روستایی ایران کنیم،  ما با کمک اهالی در این تلاش هستیم.
...............
   برچسبها:  زباله گردشگران, طبیعت زباله, روستای ما, تهدید زباله,  زباله روستایی, پاسخ انوش راوید, رئیس شورا, روستای چلاسر, روستای جل, چلاسر جل, پیام ویژه.
   هشتگها:  #روستای_ما.
............
زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند

مستندهای مربوط

مستندهای بیشتر را در آپارات و نماشا لینک آن در ستون کناری ارگ ایران
* * * * * * * * * *
............................
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین عکسها و مطالب ارگ ایران را بیابید.
   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجوهای ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید،  و در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند.
   ــ  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید.
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها،  در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید.

دو روستای زیبای چلاسر و جل

دو روستای زیبای چلاسر و جل

انوش راوید در روستای ما

       روستا های ایران سابقه های تاریخی زیادی دارند،  امیدوارم هم میهنان ساکن روستا های ایران درباره روستاهای خودشان بنویسند و بگویند،  و همراه با عکس و فیلم در اینترنت منتشر نمایند.

1

کلیک کنید:  روستا های استان های ایران

2

کلیک کنید:  مطالب خواندنی روستاهای ایران

3

کلیک کنید:  دو روستای زیبای چلاسر و جل

4

کلیک کنید:  خوراکیها و غذاهای روستایی ایران

5

کلیک کنید:  املاک شمال و چلاسر و جل

6

کلیک کنید:  نو شدن و رنسانس در روستا های ایران

7

کلیک کنید:  حفاظت محیط زیست در روستا های ایران

8

کلیک کنید:  هنر هشتم در روستا های ایران

9

کلیک کنید:  چند جای دیدنی و مهم ایران

 

کلیک کنید:  داستان راویدسرا


بخشی از مطالب درباره چلاسر و جل

تصویر رویایی از املاک غرب مازندران در چلاسر و جل و حومه،  عکس شماره 3335. 

چلاسر و جل

      چلاسر و جل در 11 کیلومتری جنوب غربی شهر تنکابن استان مازندران و در دهستان سلیمان آباد قرار گرفته است، حدود 150 خانوار جمعیت دارد،  در گذشته نه چندان . . . ادامه مطلب.

شهرستان تنکابن

      شهرستان تنکابُن یا شهسوار دوران پهلوی،  یکی از شهرستان‌ های استانمازندران در شمال ایران می باشد،  که در غرب این استان و شرق شهرستان رامسر واقع. . . ادامه مطلب.

آینده نگری محیط زیست

      از بالای پل رودخانه زیبای چشمه کیله خوش چشم انداز تنکابن،  هزاران یا ده ها هزار پرنده سفید ناز دیده می شوند،  که گاه دسته ای پرواز می کنند،  یا چون برف به . . .  ادامه مطلب.

کارت مبادلات مرزی

      بلاخره کارت مرز نشینی به چلاسر و جل هم رسید،  این کارت می تواند کمی از بیکاری جوانان این منطقه کم کند،  البته چند موضع مهم هم بدنبال دارد،  منجمله بالا بردن . . . ادامه مطلب.

آخرین خرس

      اوایل پاییز امسال،  دو جهانگرد هلندی ایران دوست،  مهمان من بودند،  تا از ایران زیبا برایشان بگویم،  و دیدنی های بخش گردش گری خونه گلی رو نشان آنها دهم . . . ادامه مطلب.

گذر از سنت قدیم

       ما در جهانی زندگی می کنیم که بسرعت متحول می شود،  و تغییرات ناپیوسته را تجربه می کند،  و پشت سر می گذارد، در قرن سنت گریزی توضیح نوشته ام . . . ادامه مطلب.

صنعت سبز و روستاها

      در سال های اخیر برای دستیابی به محیط زیست سالم تر،   فرهنگ و آموزش کار هایی که با  محیط زیست سازگار باشند ترویج گردیده است.  همچنین واحد های . . . ادامه مطلب.

حیات وحش در چلاسر و جل

      نزدیکی کوه و جنگل و جلگه در چلاسر و جل،  با چشم انداز خیره کننده و تازگی آب و هوا،  بهترین موقعیت گردشگری را فراهم آورده است.  شکوه طبیعت همراه با . . . ادامه مطلب.

عاشورا در چلاسر و جل

      تقریباً تمام مردم بخش مرکزی شهرستان تنکابن،  و روستا های چلاسر و جل این بخش مسلمان شیعه هستند،  و مراسم مذهبی را بخوبی برگزار می کنند. . . . ادامه مطلب.

شوراها در جهت ملی مردمی

      این روزها مسایل و موضوعات زیادی پیرامون ناسیونالیسم یا ملی گرا مطرح است،  و همچنین درباره سیاسی و تحلیلی بودن،  گفته و نوشته های زیادی می شود. . . . ادامه مطلب.

رنسانس در روستا های ایران

      تابستان ایران چون تمام فصلها زیبا و دلپذیر است،  طبیعت همیشه دوست داشتنی و قابل لمس است بشرطی که تاریخ و طبیعت را بدانیم.  مخصوصاً روستا های قشنگ . . . ادامه مطلب.

شکار بی رویه و نابودی

      از اواسط قرن گذشته با زیاد شدن تفنگ های کمر شکن ساچمه زن،  شکار پرندگان در شمال ایران بویژه شهرستان تنکابن،  که جمعیت نسبی بالا دارد . . . ادامه مطلب.

یادی از عسل وحشی

      سی، چهل سال پیش در جنگل های اطراف چلاسر و جل،  که امروزه دیگر وجود ندارد،  عسل وحشی به فراوانی یافت می شد،  من با کمک زرشک سگ باهوشمان،  در آن جنگلها . . . ادامه مطلب.

جای شما خالی

      جای شما خالی،  دو روزه که توت ها رسیده،  ولی گرفتار نوشتن چند مطلب بودم،  امروز صبح جمعه 29 اردیبهشت، ساعت 11 رفتم و پارچه زیر درخت پهن کردم . . . ادامه مطلب.

حباب کشکانزی

      امروزه در تمام جهان نقش طبیعت در زندگی کم شده که هیچ،  بلکه مانند بسیاری از جنگلها و حیوانات در حال از بین رفتن است.  در متن جای شما خالی که پیشتر نوشتم . . . ادامه مطلب.

طرح نو کشتگری

    غرب مازندران با 6500 کیلومتر مربع وسعت،  در طول تاریخ یکی از مهمترین مراکز تولید گوشت و لبنیات بود،  اما امروزه با وجود "حباب کشکانزی" که بالا درباره آن . . . ادامه مطلب.

هنر هشتم

      نوشتن از چلاسر و جل تنها گفتن تعریفها و مشکلات نیست،   بلکه نوعی دفاع از حقانیت از دست رفته تاریخی روستا های ایرانی است،  که برای بازسازی آن باید . . . ادامه مطلب.

اسطوره و افسانه از سفر می گویند

      گذشته های دور و زمانی که قبایل بدوی گرد یک آتش جمع می شدند،  جادوگران و بزرگان آنها از سفر های گذشتگان می گفتند،  که چگونه قهرمان گونه به  . . . ادامه مطلب.

بی نام ها و فراموش شده ها

   گبرستان بی نام ــ  در بلندای کوهی جنگی، و سبز نزدیک  . . . ادامه مطلب.

   قلعه گنج فراموش شده ــ   برفراز تپه ای جنگلی و سبز در  . . . ادامه مطلب.

طرح های عمرانی چلاسر و جل

      لوله کشی گاز که از چند ماه پیش در سلیمان آباد و چلاسر و حومه آغاز شده بود،  با سرعت در حال انجام و اتمام است، و مردم از مشکل تهیه نفت و کپسول گاز . . . ادامه مطلب.

دیدنی های اشکورات

   منطقه باستانی اشکورات دارای قدمتی چند هزار ساله است،  و شامل دو بخش می باشد،  بخش اشکورات پائین ــ  یا بخش اشکورات گیلان،  که مربوط به حوزه بخش . . .ادامه مطلب.

گرفتن تعهد نامه از مردم

      پیمان کاران گاز رسان که در روستا های بخش مرکز تنکابن،  مشغول گاز رسانی هستند،  یک تعهد نامه از مردم می گیرند،  که خوشایند و لازم نیست.  این تعهد نامه . . .ادامه مطلب.

نابودی جنگل های شمال

      جنگل های جلگه ای شمال ایران،  تقریباً نابود گردیده،  اما جنگل های دامنه به سه منطقه در رشته کوه البرز هستند،  و به البرز غربی، البرز شرقی، البرز . . .ادامه مطلب.

بهترین اکو توریسم در جنگل

     امروزه اگر ترکیب اکوتوریسم را به مثابه شاخصه مهم گردشگری بپذیریم،  که نسبت به جنبه های اکولوژیکی و فرهنگی آن مسئولانه برخورد شود،  بوم شناخت . . . ادامه مطلب.

دهستان سلیمان آباد تنکابن

      دهستان سبز و زیبا و تاریخی سلیمان آباد،  با پانصد کیلومتر مربع وسعت،  و یکصد و چهل روستا و هفتاد هزار نفر جمعیت،  به مرکزیت روستای بزرگ چهار هزار . . . ادامه مطلب.

تکش یا تیکش

      تکش،  نامی تاریخی بازمانده از گذشته های پر ابهت ایران است،  با شنیدن این نام به یاد حماسه ها و دلاوریها می افتیم، به یاد قهرمانیها، رشادتها،  که همه تاریخ . . . ادامه مطلب.

جهت مطالب بیشتر به فهرست تارنما مراجعه نمایید




گردشگری و محیط زیست روستای ما

گردشگری و محیط زیست روستای ما اهمیت زیادی دارد و میتواند بعنوان یک نمونه روستایی برای جذب گردشگر همراه با حفظ محیط زیست باشد.
گردشگری و محیط زیست روستای ما
گردشگری و محیط زیست روستای ما
تصویر انوش راوید در زمستان ۱۳۹۸.
گردشگری و محیط زیست روستای ما
لوگو درک و عشق به طبیعت آینده بشر را تضمین می کند،  عکس شماره ۱۵۲۸.
این برگه بشماره ۱۰۲۰ پیوست لینک زیر است:
. . . ادامه دارد و بازنویسی می شود . . .
گردشگری و محیط زیست روستای ما
گردشگری و محیط زیست روستای ما
      روستای ما شامل مجموعه روستاهای با یک موقعیت نزدیک جغرافیایی،  در جنوب غربی شهرستان تنکابن قرار دارد،  و شامل روستاهای لینک زیر می باشد.
   مهم:  ما ملت نباید نسبت به محیط زیست و درآمد ملی محلی خود بی تفاوت باشیم،  و یا خود را دست کم بگیریم.
      درباره گردشگری و نیز درباره محیط زیست زیاد شنیده ایم،  ولی تاکنون درباره فعالیتهای جمعی روستایی برای جذب گردشگر،  با حفظ محیط زیست کمتر شنیده یا اصلاً نشنیده ایم.  این یک روش ملی محلی برای ایجاد درآمد و محیط زیست پایدار است،  که توسط تمام مردم یک روستا انجام می شود.
      در ایران مشکل بزرگی داریم،  که باز می گردد به نوع آموزش در سیستم آموزشی،  یعنی انفرادی خواستن است.  درآمد انفرادی،  محیط زیست شخصی و غیره،  که همه آنها باز می گردد به آموزش حافظه محوری و نمره گیری فردی.  بشر بدون زندگی جمعی و همیاری و همفکری توانایی ادامه حیات ندارد.  در گذشته ها زندگی قبیله ای بود،  هست و نیست جمعی در شکل قبیله انجام می شد.
      بعد از پایان دوران قبیله از ساختارهای تاریخی اجتماع،  و آغاز دوران فئودالی،  شکل جدید قبیله با قدرت فئودال و خواستهای فئودال بود،  سپس با دوران بورژوازی بطور کلی به هر نوع شکل جمعی قبیله پایان داده شد.  بورژوازی به هیچ عنوان کار و همیاری و همفکری جمعی را نمی پذیرد،  و شکل جمعی را فقط با اقتصاد در سیاست می داند،  و مخالف تعاونی های امروزی است.
      می خواهیم در روستای ما،  یک کار مهم جمعی برای خواسته جمعی را با همیاری و همفکری انجام دهیم،  یعنی جذب گردشگر و حفظ محیط زیست.  در ایران برای اینکار خیلی تلاشهای غیر جمعی و سرمایه ای انجام پذیرفته،  که بطور کلی موفقیت نداشته است.  سعی می کینم در روستای ما نمونه خوبی برای این نوع همیاری جمعی ارائه دهیم.
      کارهای جمعی در روستای ما زیر عنوان ستاد بزرگداشت بزرگان و نخبگان روستای ما،  و کمک گیری از ارگانهای دولتی و خصوصی انجام می شود.  در هر صورت همیشه منتظر دیدگاه های روشنفکران و فرهنگیان از تمام ایران هستیم.
گردشگری و محیط زیست روستای ما
فروش مجانی روستای قیمتی
      بعد از اصلاحات ارضی که بشیوه اشتباه انجام شد،  روستائیان صاحبان زمینهایی شدند،  که براحتی می توانستند آنرا بفروشند،  و یا تغییر کاربری دهند.  بسیاری زمینهای خود را فروختند،  و به شهرها و یا حاشیه ها رفتند،  تا در کارخانه های یا خدمات شهری رو به رشد کار و زندگی کنند.  وضع فروش و یا رها کردن روستاها،  از نیم قرن پیش شروع شد،  و امروزه سرعت گرفته،  و هیچ تلاشی هم نمی شود،  که روستاها را برای اقامت جذاب کنند،  نه اینکه تخلیه نمایند.
      برای جذاب کردن روستاها نیازی نیست،  که میلیونها دلار خرج شود،  که از توانایی روستایی و دولت خارج باشد.  فقط کافیست گنجهای روستا را شناخت،  این وظیفه روشنفکران روستاهاست،  که گنجهای روستای خود را بشناسند.  شاید بنظر یک روستای کویری که با کمبود آب روبروست،  مسئله مشکل باشد،  ولی یک روستای کویری کم آب هم براحتی می تواند،  برای جذب توریستهای خارجی جذاب،  حتی خیلی خیلی جذاب گردد،  و می تواند بهترین محیط طبیعی گردشگری در کویر را داشته باشد.
      در روستای ما نیز با مشکل فروش زمینهای کشاورزان روبرو هستیم،  نه برای اینکه کم آب است،  و نه برای اینکه کشاورزی نمی شود،  بلکه بخاطر وسوسه های قیمتی و اقتصادی است.  کشاورزان فرسوده از کار غیر حرفه ای کشاورزی،  و روش های خسته کننده سنتی،   بدون توجه به تورم و بی ارزش شدن پول،  زمینهای خود را که ارزش طلا را دارد مفت می فروشند.
      روستائیان بجای فروش زمینهای قیمتی و طلا مانند خود،  که در گذشته ها ناموس گفته می شد،  و سپس مهاجرت به شهرها یا حاشیه نشینی،  بهتر است برای نمونه کردن روستای خود تلاش کنند.  در این باره چه خوب می شد،  روشنفکران و فرهنگیان روستاها کمک کنند،  و آگاهیهای لازم را به روستائیان برسانند.
      در بعضی جاها دیده ام عده ای دلال با نفوذ در روستاها،  زمینهای روستائیان را با انواع ترفندها به قیمت خیلی ارزان و مفت می خرند.  سپس با کمی کار روی آنها مانند تغییر کاربری و تفکیک،  بقیمت گران به غیر محلیها می فروشند.  با اینکار چهار بدافزار عمده خطرناک در جامعه رایج شده است،  ابتدا روشمند شدن فروش باغها و زمینهای کشاورزی،  و دوم رونق دلالی اراضی کشاورزی،  و سوم جایگزینی افرادی که هیچ شناخت به موقعیت و درآمد زایی روستایی ندارند،  و چهارم پولی شدن ادارات مربوط به اراضی کشاورزی.
      بهتر است نسبت به این مهم که فاجعه است،  و بسرعت گسترش می باید مقابله صورت پذیرد.  این مقابله در شرایط فعلی اجتماعی و بینشی ایران،  فقط و فقط با کارهای روشنفکری و روشنگری امکان دارد،  در این راه فرهنگیان و فرهیختگان روستا می توانند کمک کنند،  و آگاهیهای لازم را برسانند.
...............
   برچسبها:  گردشگری روستا, محیط زیست روستا, درآمد روستا, روستای ما, فروش مجانی, روستای قیمتی, چلاسر جل, روستای چلاسر, روستای جل, حومه روستا, اقامتگاه روستا.
.............
گردشگری و محیط زیست روستای ما
مستند های مربوط
مستند های بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
روستای ما می تواند بعنوان یک نمونه روستا برای جذب گردشگر همراه با حفظ محیط زیست باشد
پرورش ماهی نقی پور در روستای شیلدان تنکابن با آب سرچشمه زلال البرز
* * * * * * * * * *
............................
    توجه ۱:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه ۲:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه ۳:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir.
ارگ ایران   http://arq.ir
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید

تفکیک و استفاده از زباله در روستای ما

تفکیک و استفاده از زباله در روستای ما را بدانیم زباله ای که دور میریزیم برای دور ریز مزاحم و برای طبیعت گنج و برای زباله جمع کنها مقداری پول است.  بهمین جهت باید بدانیم زندگی در روستا متفاوت از شهر است،  و روش خاص خودش را دارد.  روستا محیط کوچک و طبیعی و درآمدها محدود است،  و خود بخود باید مخارج نیز حساب شده باشد.

تفکیک و استفاده از زباله در روستای ما

تفکیک و استفاده از زباله در روستای ما را بدانیم زباله ای که دور میریزیم برای دور ریز مزاحم و برای طبیعت گنج و برای زباله جمع کنها مقداری پول است
تصویر استفاده از گونی کود برای تفکیک زباله،  عکس شماره 3782.
 این برگه بشماره 1482 پیوست لینک زیر است:
تفکیک و استفاده از زباله در روستای ما را بدانیم زباله ای که دور میریزیم برای دور ریز مزاحم و برای طبیعت گنج و برای زباله جمع کنها مقداری پول است
لوگو درک و عشق به طبیعت آینده بشر را تضمین میکند،  عکس شماره 1528.
تفکیک و استفاده از زباله در روستای ما

تفکیک و استفاده از زباله در روستای ما

      در روستای ما ویلا نشین و گردشگران تعطیلاتی زیاد هستند،  و معمولاً این عزیزان بصورت جمعی و برای خوش گذرانی میایند،  و چندان حوصله تفکیک زباله در محل اقامتشان را ندارند.  حداکثر کاری که میکنند،  زباله ها را بطور کلی درون یک کیسه میریزند،  و به نزدیک سطل زباله روستا میبرند،  اگر درون آن جا نداشته باشد،  آنرا در کنار ظرف میگذارند،  و میروند بدون دقت در مسائل جانبی.
      متوجه نیستند که روستا پر از سگ و شغال و گربه است،  و خیلی زود آن کیسه ها را پاره و پخش میکنند،  و غیر از پول زیاد حمل آن برای روستا،  زحمت جمع آوری آلودگی مانده هم اضافه میشود.  بهمین جهت بهترین روش پخش برگه ای برای آگاهی رسانی به ویلانشین های روستاست،  که متوجه باشند در کنار خوش بودن در روستای ما،  نیاز است رحمت آور هم باشند.
      بمنظور تفکیک در منزل روستایی و ویلا مانند شهرها باید اقدام شود،  و هر گروه زباله درون کیسه و ظرف مخصوص آن گروه زباله گذاشته شود.  زباله مواد غذایی برای طبیعت گنج است،  و می توان آنها را در باغچه چال نمود،  یا در باغی و جنگلی چال کرد،  بدون هر گونه نایلون و شیشه و غیره.  فلزات آهنی هم برای طبیعت گنج است،  و بهتر است آنها را فشرده کرد،  و سپس چال نمود.
      انواع پلاستیک را در کیسه ای جدا قرار داد،  و به وانت هایی که آنها را در سطح روستاها جمع میکنند تحویل داد،  تا با فروش آنها به مراکز بازیافت،  مقداری پول درآورند،  کار خیلی خوبی است.  فلزات بزرگ دیگر مانند آلومینیم قوطی نوشابه،  و مس اتصالات برقی را هم میتوان به همان وانتها تحویل داد،  تا آن بندگان زحمت کش خدا استفاده ببرند.
      زباله های مانند چوب و مازاد مصالح ساختمانی را میتوان از همسایگان پرسید برای پر کردن چاله های ساختمانی و یا سوزاندن نیاز دارند به آنها داده شود.  در روستا هر کدام از این قبیل ارزشمند هستند،  فقط باید کمی مردم دوست بود،  تا بتوان بهترین روش تفکیک و بازیافت را پیدا کرد،  که هم طبیعت و هم مردم راضی شوند،  و انسان دوستی ها هم بیشتر و بیشتر نمایان شود. 
   پرسش از عموم:  آیا روشهای بهتری برای استفاده مفید از زباله میدانید؟
...............
   برچسبها:  تفکیک زباله, استفاده زباله, زباله مفید, زباله گنج, روستای ما, روستای چلاسر, روستای جل, چلاسر جل.
   هشتگها:  #زباله.
............
تفکیک و  استفاده از زباله در روستای ما
مستندهای مربوط
مستندهای بیشتر را در آپارات و نماشا لینک آن در ستون کناری ارگ ایران
 
طرح زیبای آموزش تفکیک زباله در دبستان روستای چلاسر توسط معلم احسان منصوری. امید است بجای آموزش حافظه محوری  سیستم آموزشی بسمت آموزش کاربردی پردازشی تغییر کند  تا بلکه بتوان کشور را از نبود تولید و مشکلات متعدد نجات داد.
* * * * * * * * * *
............................
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین عکسها و مطالب ارگ ایران را بیابید.
   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجوهای ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید،  و در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند.
   ــ  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید.
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها،  در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید.

زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند

زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند و با گسترش فرهنگ حفاظت از محیط ‌زیست میتوان حال و آینده را تضمین کرد.  ایران در حال رشد است،  رشد معمولاً باید در طول و عرض باشد،  یعنی مالی و معنوی،  ولی رشد ایران بر پایه مصرف گرایی است.  مصرف کالا و مصرف گردشگری،  و مصرف و اسراف هر چیزی که هر کی توانایی مالی برای مصرف آنرا داشته باشد.

زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند

زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند و با گسترش فرهنگ حفاظت از محیط ‌زیست میتوان حال و آینده را تضمین کرد
تصویر یک جایگاه زباله روستای ما دم درب راویدسرا،  عکس شماره 3781.
 این برگه بشماره 1481 پیوست لینک زیر است:
زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند و با گسترش فرهنگ حفاظت از محیط ‌زیست میتوان حال و آینده را تضمین کرد
لوگو درک و عشق به طبیعت آینده بشر را تضمین میکند،  عکس شماره 1528.
زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند

زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند

      اگر در جستجوها بنویسیم  "زباله گردشگران طبیعت روستا را تهدید میکند"  متوجه میشویم،  که یک مشکل بزرگ کلی در ایران است،  که ریشه در فرهنگ شهر نشینی سریع ایرانی دارد،  نه در فرهنگ تاریخی ایران.
      فرهنگ بالای مردمی و دیدنیهای زیاد طبیعی روستای ما مانند،  جنگل و باغ و رودخانه‌ و آبشار و نقاط بکر،  روستاهای زیبای چلاسر و جل و حومه را بعنوان روستاهای ویلا سازی و گردشگری کرده است.  برای همین در هر تعطیلی انبوهی ویلا نشین و گردشگر به این روستاها میآیند.
      اما وضعیت زیست‌ محیطی این روستاها مانند صدای گوش ‌نوازش باد در میان درختان و خروش رودخانه خوشرود نیست.  وجود زباله ‌های فراوان در روستا و در اطراف جاده،  سبب نگرانی و گلایه دهیاران و شوراها و باشندگان محلی و دائمی روستاها،  و نیز طبیعت دوستان شده است. 
      متاسفانه این روزها حتی نهرهای اینجا هم مملو از زباله‌ های بسیار است.  وقتی نگاهمان به سمت بالا باشد،  چشمان کوههای سر به فلک کشیده،  و روستاهای پر درخت و سرسبز را میبیند.  اما کافیست چشم به زمین بدوزیم،  تا تیرس و امتداد نگاهمان،  جز زباله چیزی نبیند.
      ریختن زباله در حریم جاده و مسیر گردشگری،  و حتی دامنه‌های کوه‌ها،  از معضلات زیست‌ محیطی روستای ما به شمار میروند.  با افزایش ورود گردشگران به این روستاها،  افزایش حجم زباله را شاهد هستیم.  سطلهای بزرگ زباله در همه جای روستا پخش است،  و همه مملو از زباله،  در اطراف آنها هم پر از زباله تفکیک نشده ریخته شده اند،  و مشخص است که کار گردشگران است.
      حفاظت از محیط زیست روستای ما نیازمند طرح راهبردی حرفه ای است،  بخش زیادی از نقاط گردشگری این محدوده،  خارج از بافت روستاها قرار دارند،  و نهاد دهیاری مسئولیتی درباره جمع ‌آوری زباله‌ها در آن‌ نقاط را ندارد.  اختیار و وظایف دهیار محدود به خود بافت روستا است.
      بخشی از این مشکلات زیست ‌محیطی است،  و به رعایت نکردن موارد بهداشتی مانند ریختن زباله در مسیر راه و مکانهای گردشگری،  و روشن کردن آتش در کنار جاده‌ها و رودخانه‌ها برمیگردد.  انباشت و تولید زباله در این محدوده،  به میزان‌ تردد گردشگران بستگی دارد.  میتوان گفت در روزهای تعطیل حدود سه نیسان یا سه تن زباله تنها از روستای چلاسر جمع ‌آوری میشود.  که مخارج سنگینی به روستا تحمیل میکند.
      روزهای تعطیلی مخازن زباله در مسیر اصلی روستای ما لبریز از زباله هستند،  و شهروندان حتی اطراف آن هم زباله میریزند.  در واقع زیر ساختهای گردشگری هنوز در روستای ما فراهم نیست.  دهیاری هزینه کافی برای فراهم کردن این زیر ساختها را ندارد،  به همین دلیل با مشکل روبه ‌رو میشود.  وقتی گردشگران به روستای ما میآیند،  انگار وارد پارک چند هکتاری شده،  که بودجه نگهداری دارد.
      متأسفانه با امکانات مالی و وسعت روستای ما،  امکان فراهم کردن زیر ساختهای گردشگری وجود ندارد،  تولید این زیرساختها زمان و مدیریت ویژه میخواهد.  بهمین جهت تا تامین زیر ساخت خودکفای روستای ما،  دستگاه های دولتی حداقل برای جمع آوری زباله به دهیاری روستای ما کمک کنند.
      ورود حدود پنج هزار گردشگر در تعطیلات به روستای ما،  که هر سال رشدی برابر ده درصد دارد،  در تاریخ روستاهای دور بیسابقه است.  ما در روستای ما تلاش خواهیم کرد،  این روند ادامه داشته باشد،  تا بدینوسیله روستای ما بیش از پیش معرفی گردد،  و نیز بتواند تاثیر مالی و فرهنگی متقابل ایجاد نماید.  اما تولید انبوهی از زباله و سرعت گرانی حمل و کمبود مکان تخلیه آن،  در حال حاضر مشکل شده است.
      رها سازی بدون توجه زباله در طبیعت و محیط زیست،  صدمه بزرگی به آینده گردشگری و سلامتی میزند.  اگر اهل طبیعت و گردش در آن باشید،  قطعا تا به حال با صحنه های دلخراش انواع پلاستیک و ته مانده های غذا، پوست مرکبات، میوه و نیز انواع شیشه ها و بطری های پلاستکی در دامن طبیعت و جنگلها و کوهستان و در کنار سواحل و... مواجه شده اید،  که نیازمند کار حرفه ای تر از گذشته برای این مشکل است.
      گسترش فرهنگ حفاظت از محیط ‌زیست میتواند حال و آینده ما را تضمین کند.  بدیهی است برای ایجاد چنین فضایی بیش از هر زمان نیاز به دانایی، قدرت، فرهنگ و توانایی است.  بنابراین توسعه پایدار و حفاظت از محیط ‌زیست زمانی حاصل خواهد شد،  که محیط طبیعی و فرهنگ انسان با هم مرتبط باشند،  و در یک راستا حرکت کنند.  در این زمینه توجه ویژه ای به آموزش و پرورش و خصوصا مدارس لازم است.
 
متن زیر در پاسخ به گفته ریاست محترم شورای چلاسر
   پاسخ انوش راوید:  درود و خسته نباشید و سپاس از توجه شما،  لطف کنید زباله دانی دم درب ما را بکنید و ببرید جای دیگر،  این زباله ها را مردم محل نمیریزند همه را مسافران و گردشگران انبوه شده در ویلاها میریزند،  که هر ویلا پنج تا ده اتومبیل پر آدم دارند،  قبلا هم نوشتم،  باید تدبیری اندیشید که مسافران ویلاها مبلغ زباله پرداخت کنند،  حتی لامپ مهتابی و پلاستیک و غیره میریزند،  میخواهید از آنها عکس بگیرم،  هر محیطی از گردشگران بابت انواع مزاحمت مخارج دریافت میکنند،  و این امری عادیست،  پاینده باشید.
زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند

نگران چیزهایی که

زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند و با گسترش فرهنگ حفاظت از محیط ‌زیست میتوان حال و آینده را تضمین کرد
تصویر ریختن زباله و تخریب یک اثر تاریخی در شیرود تنکابن،  عکس شماره 7235.
نگران چیزهایی که نمی توانیم تغییر دهیم نباشیم،  و رها کنیم و راه دیگری پیش گیریم،  زمان و زندگی منتظر نمی ماند.  باید دانست غفلت و نادانی هر شخص یا یک جامعه،  فقط آنها را نابود میکند،  و بدیگران صدمه ای نمیزند.  پس برای نجات خود و جامعه خود،  همیشه باید راه های بهتری یافت،  و طی مسیر جدید کرد.
...............
   برچسبها:  زباله گردشگران, طبیعت زباله, روستای ما, تهدید زباله,  زباله روستایی, پاسخ انوش راوید, رئیس شورا, روستای چلاسر, روستای جل, چلاسر جل.
   هشتگها:  #روستای_ما.
............
زباله گردشگران طبیعت روستای ما را تهدید میکند

مستندهای مربوط

مستندهای بیشتر را در آپارات و نماشا لینک آن در ستون کناری ارگ ایران
* * * * * * * * * *
............................
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای ارگ ایران،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین عکسها و مطالب ارگ ایران را بیابید.
   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجوهای ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید،  و در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند.
   ــ  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید.
برای دریافت فهرست منابع نوشته ها،  در بخش نظرات زیر برگه مورد نظر پیام بگذارید.